Nieuw btw-nummer voor eenmanszaken
Zo’n 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland krijgen voor 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst. Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met jouw BSN-nummer (burgerservicenummer).
De afgelopen jaren is onder andere door privacybescherming en identiteitsfraude weerstand gerezen tegen het gebruik van het BSN in het btw-nummer van eenmanszaken. De Autoriteit Persoonsgegevens gaf eerder dit jaar aan dat het opnemen van het BSN in het btw-nummer privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig is. Zij oordeelde dat er een ander systeem moet komen.
Btw-identificatienummer
Het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) van jouw eenmanszaak vermeld je vanaf 1 januari 2020 op bijvoorbeeld facturen en de website. Het wordt ook gebruikt voor intracommunautaire transacties (handelsverkeer binnen de EU) en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Het btw-id bestaat uit 14 tekens: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers.
Omzetbelastingnummer
Uitsluitend voor de communicatie met de Belastingdienst blijf je het oude, op je BSN gebaseerde nummer, gebruiken. Dat heet vanaf 2020 het omzetbelastingnummer.
Vermelding op je website
Als eenmanszaak mag je in 2019 het omzetbelastingnummer van je website of webshop weglaten. Ondanks dat het bij levering aan consumenten eigenlijk verplicht is. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op, maar geeft geen prioriteit aan handhaving.
To do voor 1 januari 2020
Vanaf 1 januari 2020 gebruik je alleen nog maar jouw nieuwe btw-id in alle contacten met klanten en leveranciers. Denk daarom aan:
- Het opnemen van je btw-id op facturen en briefpapier.
- Het (weer) vermelden van je btw-id op je website of webshop.
- Het informeren van je boekhouder of accountant.
Maak je gebruik van een verleggingsregeling, bijvoorbeeld bij onderaanneming of handel met het buitenland?
- Neem gewijzigde btw-id’s van klanten en leveranciers in jouw administratie op.
- Geef jouw btw-id door aan (buitenlandse) leveranciers.
Tijdelijk twee btw-nummers (gooi het oude nummer niet weg!)
Een belangrijk aandachtspunt is dat je bij de communicatie met de Belastingdienst voorlopig nog je oude btw-nummer blijft gebruiken, óók na 1 januari 2020. Dit komt doordat nog niet alle ict-systemen van de Belastingdienst op tijd zijn ingericht.
De Belastingdienst streeft er naar om op de langere termijn één btw-nummer te hanteren. Maar je hebt dus tijdelijk twee verschillende btw-nummers:
- Het nieuwe btw-nummer gebruik je extern op facturen, webshop of website en bij contacten met klanten en leveranciers.
- Het oude btw-nummer gebruik je bij de communicatie met de Belastingdienst.
Comments are closed.