Waarom nog in 2018 elektrische auto kopen?
De steeds veranderende regels omtrent de auto van de zaak zorgen ervoor dat de koop van een elektrische auto fiscaal steeds aantrekkelijker is, of is dat een misverstand? Wat als u besluit er in 2018 nog eentje te kopen, wat dan?
Bijtelling 2018
Rijdt u meer dan 500 km privé met de auto van de zaak, dan moet u een percentage inzake privégebruik auto bijtellen. Dit bedrag betreft maximaal de autokosten die u van de winst aftrekt.
Tip. Voor de volledig elektrische auto die in 2018 van een kenteken wordt voorzien, geldt er een bijtellingspercentage van 4%.
Wijzigt vanaf 2019. De overheid wil echter vanaf 2019 een hogere bijtelling gaan hanteren voor een elektrische auto van de zaak die meer kost dan € 50.000,-. Over het meerdere betaalt u vanaf 2019 22%.
Let op. Vanaf 2021 geldt voor alle auto’s zelfs een bijtelling van 22%. Een rekenvoorbeeld.
U schaft in 2019 een elektrische auto aan ter waarde van € 75.000,-. De totale bijtelling in 2019 bedraagt dan:
€ 50.000,- | x 4% | € 2.000,- |
€ 25.000,- (€ 75.000,- -/- € 50.000,-) | x 22% | € 5.500,- |
Totale bijtelling | € 7.500,- |
Dus? Zou u de auto in 2018 aanschaffen, dan bedraagt de bijtelling slechts 4% van € 75.000,- = € 3.000,-. En dat vijf jaar lang!
60 maanden. Het bijtellingspercentage voor een auto van de zaak blijft 60 maanden onveranderd, vanaf het moment dat de auto geregistreerd wordt (van kenteken wordt voorzien). Schaft u dus in 2018 een elektrische auto aan (CO2 -uitstoot 0 gr./km), dan is het bijtellingspercentage vijf jaar lang 4%, ongeacht de prijs van de auto.
Tip. Schaft u een tweedehands elektrische auto aan? Dan neemt u de voor de resterende periode geldende bijtelling over. Let op. Een elektrische auto is op zich wel duur en financieel alleen aantrekkelijk vanwege de fiscale voordelen.
Overige fiscale voordelen?
Bpm. Bij de aanschaf van een volledig elektrische auto betaalt u geen bpm. Dit blijft hoogstwaarschijnlijk zo tot 2021.
Wegenbelasting (mrb). Voor een volledig elektrische auto betaalt u geen motorrijtuigenbelasting. Ook dit zal waarschijnlijk zo blijven tot 2021, daarna is er voor alle elektrische auto’s ongeacht wanneer aangeschaft, mrb verschuldigd.
Milieu-investeringsaftrek (MIA). Wanneer u besluit te gaan rijden in een volledig elektrische personenauto, kunt u ook gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA).
MIA-investering | Investeringsbedrag wat ten hoogste in aanmerking komt | MIA 2018 |
Volledig elektrische auto met een CO2 -uitstoot van 0 gr./km (personenauto) | € 50.000,- | 36% |
Let op. Gaat u de investeringsverplichting in 2018 aan en wordt de auto pas in 2019 geleverd? Dan mag u alleen de (36%) investeringsaftrek toepassen over het bedrag van de aanbetaling. De rest schuift door naar 2019.
Voorwaarden MIA? Om voor de MIA in aanmerking te komen, moet u uw investering binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting melden bij RVO.nl. Het aangaan van een investeringsverplichting is bijvoorbeeld de datum van de opdrachtbevestiging.
Let op. Niet de offerte-, factuur- of betaaldatum.
Schaft u in 2018 nog een volledig elektrische auto van de zaak aan, dan geniet u 60 maanden van de lage bijtelling van 4%. Die bijtelling gaat namelijk in 2019 en daarna omhoog. U heeft ook nog recht op Milieu-investeringsaftrek 2018 (36%!). Meld uw investering aan bij RVO binnen drie maanden na de definitieve bestelling.
Bron: ondernemingsdatabank
Comments are closed.