Vanaf 2027 nieuwe belastingheffing werkgevers auto van de zaak werknemer
Per 2027 moet u een jaarlijkse pseudo-eindheffing van 12% over de cataloguswaarde van de auto van de zaak betalen voor werknemers die een fossiele (niet-volledig emissievrije) auto van de zaak ter beschikking hebben. Wat speelt er?
Wat houdt deze nieuwe regeling in?
In het Belastingplan 2026 stelt het kabinet voor om een nieuwe belastingheffing in te voeren met ingang van 1 januari 2027.
Wat speelt er? Voor iedere auto met CO2 -uitstoot die u aan een werknemer ter beschikking stelt en die ook voor privédoeleinden gebruikt mag worden, moet u jaarlijks 12% belasting betalen over de cataloguswaarde van die auto. Let op 1. Woon-werkverkeer wordt daarbij ook als privégebruik gezien. Let op 2. Of de werknemer de auto wel of niet daadwerkelijk voor privé gebruikt, maakt niet uit. Of er een bijtelling bij de werknemer plaatsvindt, is daardoor niet relevant. Let op 3. Ook is het niet belangrijk of de werknemer u een eigen bijdrage voor het privégebruik betaalt of niet.
Niet alleen leaseauto’s
De regeling geldt niet alleen voor leaseauto’s, maar ook voor deel- en huurauto’s en voor auto’s die u in eigendom heeft. Voor auto’s die 25 jaar of ouder zijn, geldt dat de 12% belasting wordt berekend over de actuele waarde van de auto.
Rekenvoorbeeld.Als u in 2027 een werknemer een niet-elektrische auto met een cataloguswaarde van € 40.000 ter beschikking stelt, dan betaalt u per jaar € 4.800 belasting. De werknemer betaalt daarnaast zelf belasting over de bijtelling.
Wanneer betalen? De belasting die betaald moet worden, moet u uiterlijk opnemen in de aangifte loonheffingen over de maand februari van het volgende kalenderjaar. U betaalt deze belasting dan voor 31 maart. U mag er ook voor kiezen om al gedurende het jaar steeds per maand de vermoedelijke belasting af te dragen en om dan in februari de definitieve afrekening op te nemen.
Overgangsregeling
Voor niet-elektrische auto’s die al voor 1 januari 2027 aan een werknemer ter beschikking zijn gesteld, geldt een overgangsregeling. Voor deze auto’s geldt de belastingheffing met ingang van 17 september 2030.
Maakt niet uit wie er rijdt … Voor het overgangsrecht is het niet belangrijk wie er in de auto rijdt. Als u bijv. in 2026 een auto aan werknemer A ter beschikking stelt en in 2028 wisselt de auto naar werknemer B, dan blijft het overgangsrecht gelden tot 17 september 2030.
Wat kunt u nu al doen?
U kunt zich al voorbereiden op deze wijziging door in kaart te brengen welke gevolgen deze extra belastingheffing voor u en uw wagenpark heeft. Mogelijk kunt u uw huidige mobiliteitsbeleid aanpassen door daarin op te nemen dat voortaan alleen nog elektrische auto’s ter beschikking worden gesteld.
Daarom niet te lang wachten. Soms kost het wijzigen van een leaseregeling best even tijd (bijv. omdat de ondernemingsraad of vakbonden daarbij betrokken moeten worden). Het is daarom verstandig hier niet te laat mee te starten.
Zeker? Belangrijk om te weten is dat het voorstel nog wel door de (nieuw gekozen) Tweede Kamer en door de Eerste Kamer aangenomen moet worden.
Bereid u zich nu al voor op deze wijziging door in kaart te brengen welke gevolgen deze (als de regeling door beide kamers is) extra belastingheffing per 2027 voor u en uw wagenpark heeft. Mogelijk kunt u uw huidige mobiliteitsbeleid aanpassen door daarin op te nemen dat alleen nog e-auto’s ter beschikking worden gesteld.
Tips & Advies – 18.11.2025

Comments are closed.